روانشناسی
فرشاد فردوسی؛ نجمه وکیلی
چکیده
هدف: مطلقگرایی ریشه در تفکر رویکرد طبیعتگرایی دارد و مطلقگرایان باور به ثابتبودن برخی اصول و مفاهیم در فرهنگهای مختلف دارند. عزتنفس و تمایزیافتگی میتوانند بر باورهای مطلقگرایی به منظور آسیبشناسی فرهنگی تربیتی نوجوانان تاثیر بگذارند، لذا پژوهش حاضر با هدف مدلیابی عزتنفس و تمایزیافتگی با میانجیگری مسئولیتپذیری ...
بیشتر
هدف: مطلقگرایی ریشه در تفکر رویکرد طبیعتگرایی دارد و مطلقگرایان باور به ثابتبودن برخی اصول و مفاهیم در فرهنگهای مختلف دارند. عزتنفس و تمایزیافتگی میتوانند بر باورهای مطلقگرایی به منظور آسیبشناسی فرهنگی تربیتی نوجوانان تاثیر بگذارند، لذا پژوهش حاضر با هدف مدلیابی عزتنفس و تمایزیافتگی با میانجیگری مسئولیتپذیری بر مطلقگرایی به منظور آسیبشناسی فرهنگی تربیتی نوجوانان انجام شد.روش شناسی: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران بودند که 385 نفر از آنها با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای محققساخته عزتنفس، تمایزیافتگی، مسئولیتپذیری و مطلقگرایی بود که روایی صوری آنها با نظر خبرگان تایید و پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ بالاتر از 80/0 بهدست آمد. دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS و AMOS تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که مدل عزتنفس و تمایزیافتگی با میانجیگری مسئولیتپذیری بر مطلقگرایی برازش مطلوبی داشت. در مدل مذکور عزتنفس و تمایزیافتگی بر مسئولیتپذیری اثر مستقیم و معنادار، عزتنفس، تمایزیافتگی و مسئولیتپذیری بر مطلقگرایی اثر مستقیم و معنادار و عزتنفس و تمایزیافتگی با میانجیگری مسئولیتپذیری بر مطلقگرایی اثر غیرمستقیم و معنادار داشت (05/0P<).بحث و نتیجهگیری: نتایج حاکی از نقش موثر عزتنفس و تمایزیافتگی با میانجیگری مسئولیتپذیری بر مطلقگرایی بود. بنابراین، برنامهریزان و متخصصان فعالیتهای فرهنگی تربیتی نوجوانان برای کاهش مطلقگرایی میتوانند بهدنبال طراحی و اجرای برنامههایی برای بهبود عزتنفس، تمایزیافتگی و مسئولیتپذیری باشند.